اصفهان، خیابان توحید میانی، بالای داروخانه دی، ساختمان پزشکی توحید

09026553928

031-36281305

امروزه جراحی کاشت مو همچنان زندگی افراد زیادی را تغییر می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا یک بار دیگر جوانی و شادابی گذشته خود را به دست آورند. این روزها شمار افرادی که برای رهایی از ریزش مو و داشتن ظاهری بهتر به روش های جراحی کاشت مو روی می آورند، در حال افزایش است. تمامی این افراد که در گذشته موهای خود را از دست داده بودند، حالا می‌توانند با استفاده از عمل کاشت مو، روند از دست رفتن موهای خود را کاملاً برعکس کنند. کاشت مو، برای آقایانی که به دنبال دستیابی به چهره‌ای جوان‌تر و جذاب‌تر هستند، یک راهکار ایده‌آل است و همچنين برای خانم هایی كه كاشت ابرو را ميخواهند انجام دهند و يا كاشت موی سر برايشان قابل انجام است. نگرانی از عوارض کاشت مو و یا مشکلاتی که می‌تواند با خود به همراه داشته باشد، امری طبیعی است.

این عوارض در بیماران مختلف، متفاوت است. شاید پس از عمل کاشت برای برخی از بیماران هیچ مشکلی به وجود نیاید و عده ای دیگر یک یا چند مورد از عوارض زیر را تجربه کنند. یکی از رایج ترین عوارض کاشت مو که اغلب بیماران پس از عمل جراحی با آن مواجه می‌شوند، تورم پس از جراحی است که در اثر تجمع مایع میان بافتی در زیر پوست ایجاد می‌شود و موضع تحت درمان شروع به خارش می‌کند. در حال حاضر علت مشخصی برای این عارضه کشف نشده اما در سال ٢٠١۴ مطالعه ای صورت گرفت و در مجله بین المللی Trichology منتشر شد که نشان می داد ۴۷/۴۲ درصد بیماران پس از کاشت مو به این عارضه دچار می‌شوند. در این پژوهش عواقب کاشت مو در ۷۳ بیمار بررسی و مطالعه شد. این ورم پس از مدت زمان کوتاهی با بیرون کشیدن مایع میان بافتی برطرف می‌شود و خوشبختانه با چند مرحله درمان می‌توان از شر این عارضه خلاص شد و برای مدت زمان طولانی فرد را گرفتار نخواهد کرد.

در همه روشهای کاشت مو در روزهای سوم تا هفتم پس از انجام عمل، تورمی در ناحیه پیشانی و چشم و یا شقیقه ها ایجاد می شود که شدت این تورم به تعداد گراف های کاشته شده، وسعت ناحیه کاشت و نیز عمق شیارها و فاصله آنها از یکدیگر بستگی دارد. به عنوان مثال در یک کاشت با تعداد 18 شیار در سانتیمتر مربع میزان تورم بسیار بیشتر از یک عمل کاشت با تعداد 7 شیار در سانتیمتر مربع است. در افرادی که دارای رنگ پوست سفید تری هستند و به خصوص خانمها این تورم می تواند همراه با کبودی باشد.

اغلب افرادی که عمل کاشت مو انجام می‌دهند، کمی ورم در پوست سر خود مشاهده خواهند کرد. به طور کلی احتمال بروز ورم در ناحیه پذیرنده و اطراف آن، به ویژه پیشانی و دور چشم‌ها بیشتر است. بعضی از افراد می‌توانند از داروهای استروئید پروفیلاکتیک برای کاهش خطر بروز ورم استفاده کنند. داروهای استروئیدی را می‌توان به صورت تزریق در پوست سر در روز عمل جراحی و یا به صورت قرص در طی چند روز اول بعد از عمل استفاده کرد. ورم سر در صورتی که اتفاق بیفتد، معمولاً در روز سوم بعد از عمل شروع می‌شود و در روز چهارم به بیشترین میزان خود می‌رسد. اما خوشبختانه این ورم معمولاً تا روز پنجم بعد از عمل خیلی سریع برطرف می‌شود كه در روش‌های جديدتر كاشت مو SUT و FUE اين نوع عوارض بسيار نادر است.

دلایل ایجاد ورم صورت بعد از کاشت مو

  1. به عنوان اولین دلیل می توان از ایجاد شیارها برای کاشت مو روی سر نام برد، که می تواند نشت سرم از داخل رگها در این ناحیه از سر را افزایش داده و باعث بروز ورم شود.
  2. فاصله شیارهای ایجاد شده در منطقه پذیرنده تاثیر گذار است که هرچه این فاصله کمتر باشد می تواند منجر به ایجاد تورم بیشتری شود.
  3. وسعت ناحیه کاشت مو یا منطقه پذیرنده که هرچه بزرگتر باشد میزان تورم صورت به مراتب بیشتر خواهد شد.
  4. طریقه خوابیدن اشتباه پس لز عمل کاشت مو که میتواند باعث تجمع مایع لنف در صورت و ایجاد تورم شود.

در بعضی از بیماران چند روز بعد از عمل پیشانی شروع به ورم کردن می کند. کم کم ورم بیشتر شده و پلک ها و زیر چشم را نیز مبتلا می کند. معمولا ورم تا سه روز باقی می ماند. گاهی اوقات این تورم با کبودی مختصری همراه است. ورم بعد از کاشت مو کاملا طبیعی بوده و هیچ خطری برای موهای کاشته شده و یا سلامتی شخص ندارد.

در برخی از بیماران که ناچارند زودتر سر کار خود حاضر شوند می توان با تجویز کورتون به شکل قرص پردنیزولون یا تزریق آمپول دگزامتازون جلوی تورم را تاحدود زیادی گرفت. از انجا که ممکن است کورتون بر روی رشد موها تاثیر منفی بگذارد از این دارو برای همه بیماران استفاده نمی شود. به طور کلی برای این که بیماران دچار ورم شدید نشوند توصیه می شود از روز اول هدبند سفتی دور سر ببندند و فقط در روز اول، سه بار و هر نوبت پانزده دقیقه کیسه یخ روی پیشانی بگذارند. به‌منظور پیشگیری و یا کاهش تورم صورت، تا ۵ روز از خم کردن سر پرهیز کنید و در صورت نیاز از کمر خم شوید. مراقب برخورد سر با سقف ماشین باشید. کمپرس یخ در 24 بر روی پیشانی و ناحیه کاشت قرار دهید.استفاده از مایعات و یا آب کرفس تاثیر بسزائی در رفع ورم صورت دارد. 

بهترین مدل برای خوابیدن پس از عمل جراحی کااشت مو برای جلوگیری از ایجاد تورم در صورت به صورت نیمه نشسته یا خوابیدن با زاویه 45 درجه است. برای این منظور می توانید از چند بالشت کمک گرفته و با قرار دادن آنها در پشت خود به حالت نیم خیز استراحت نمایید.      

 

نوشتن دیدگاه