اصفهان، خیابان توحید میانی، بالای داروخانه دی، ساختمان پزشکی توحید

09026553928

031-36281305

خط اخم چیست و چگونه خط اخم را از بین ببریم؟

اول از همه بگذارید خط اخم  را دقیقا به شما معرفی کنم، چرا که اغلب موضوع خط اخم با  چروک های پیشانی مخلوط می شود، وقتی شما تعچب می کنید و چشمانتان گرد می شود، روی پیشانی شما چین هایی می افتد که به آن چروک های پیشانی می گویند. اما زمانی که اخم می کنید ابرو هایتان را به سمت هم جمع می کنید و همانطور که در شکل زیر می بینید خط اخم شما نمایان می شود.

خط اخم

خط اخم که بین دو ابرو است ممکن است در هر سن و سالی ایجاد شود، به طوری که ممکن است حتی در 20 سالگی هم این خطوط را روی چهره خود مشاهده کنید. به طور کلی می توان گفت این خط یکی از همان چروک هایی است که باعث می شود سن شما زیاد به نظر برسد، از بین بردن این خط راههای مختلفی دارد که در ادامه سعی می کنیم راه حل های موثر را برای شما بازگو کنیم. ولی بگذارید قبل از ببینیم که خط اخم چگونه و به چه دلیلی بوجود می آید.

 

علت بوجود آمدن خط اخم

یکی از دلایل اصلی بوجود آمدن خط اخم، آسیب دیدن پوست شما در اثر نور خورشید است. نور خورشید باعث می شود که الاستین و کلاژن در پوست شما از بین  بروند و پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد (یا به  زبان ساده نتواند سر جای اول خود برگردد)، از طرفی در معرض نور خورشید باعث می شود که شما به مدت زمان طولانی حالتی شبیه به اخم داشته باشید و به این ترتیب پوست شما که در اثر آفتاب کِشِش خود را از دست داده است باعث ایجاد خط در این ناحیه شود.
البته جدای از این موارد این  با بالا رفتن سن و شل شدن پوست برای همه اتفاق می افتد. به صورت  دقیق تر وقتی سن شما بالا می رود لایه داخلی پوست شما که درمیس نام دارد ضعیف و نازک می شود و به همین دلیل پوست شما شل می شود و شاهد بوجود آمدن چروک بر روی صورت خود می شوید. همچنین کشیدن سیگار باعث از بین  رفتن شادابی پوست شما و پیری زود رس می شود، از طرفی عواملی مانند موارد ژنتیکی، فشار های عصبی و استرس نیز روی این موارد بی تاثیر نیستند.

قبل از این که به سراغ جزئیات برویم، به طور کلی کارهایی که بوجود آمدن خط جلوگیری می کند و باعث بهبود خط اخم بوجود آمده می شود را برای شما نام می بریم.

 

چطور خط اخم را از بین ببریم؟

  • کم کردن مصرف سیگار
  • خورد و خوراک مناسب
  • نوشیدن آب زیاد در طول روز
  • خواب مناسب و به اندازه
  • تمیز نگه داشتن ملحفه ها و سرویس خواب
  • استفاده از کرم های محافظ پوست و مرطوب کننده با کیفیت و مرغوب
  • ماساژ دادن اصولی و درست صورت
  • استفاده کردن از ضد آفتاب های معتبر و استاندارد
  • استفاده کردن از عینک آفتابی
  • بررسی و معاینه چشم ها
  • استفاده از روش های لایه برداری و جوانسازی پوست
  • مصرف مولتی ویتامین های خاوی ویتامین های مورد نیاز پوست مانند B12
  • از بین بردن خط اخم بوسیله بوتاکس و یا تزریق ژل

 روش های بالا به  طور کلی می تواند به شما کمک کند تا مقابل خط اخم خود باستید، ولی نکته بسیار مهم این است که شما فقط با دانستن این عناوین قرار نیست خط اخم خود را از بین ببرید، شما برای از بین  بردن این خطوط به  راهکار هایی که در ادامه می گوییم نیاز دارید.

 

چگونه از بوجود آمدن خط اخم جلوگیری کنیم؟

برای مبارزه با خط اخم بهترین راه این  است که از بوجود آمدن آن جلوگیری کنید، چرا که با انجام این کار شما لازم نیست پول و زمان زیادی مصرف کنید تا آنرا از روی صورت خود محو کنید.
برای شروع روند پیشگیری بهتر است که اول از همه برنامه خواب خود را تنظیم کنید، چون وقتی شما به اندازه بخوابید و خواب راحتی داشته باشید هرومون هایی که باعث ساخت کلاژن و الاستین شوند. مرحله بعدی این است که در طول روز به حالت صورت خود دقت کنید، شاید شما هم مثل نویسنده این متن وقتی در حال فکر کردن هستید زیاد اخم می کنید، در این  صورت شما باید این عادت را کنار بگذارید (البته من که نمی توانم، چرا که این  کار در افرادی که این کار را می کنند به صورت ناخودآگاهانه انجام می شود). مرحله  بعد تغذیه خوب و مناسب، در کنار مراقبت از پوست است.

  در ادامه در مورد روش های مختلف از بین بردن خط اخم بحث می کنیم، البته این روش ها نه تنها برای از بین بردن خط اخم موثر است، بلکه می تواند به  شما برای از بین  بردن سایر چروک های صورتتان کمک کند، پس با دقت بخوانید.

 

روش های از بین  بردن خط اخم

روش های از بین  بردن خط اخم  به  طور کلی به دوسته تقسیم می شوند:

  • روش های سنتی و طبیعی
  • روش های مدرن

که در ادامه ی این مقاله از کلینیک پوست و مو دکتر مرجان حداد در مورد آنها بحث می کنیم.

 

روش های سنتی و طبیعی برای از بین  بردن خط اخم

استفاده از سفیده تخم مرغ

یکی از مواد خانگی که برای برطرف کردن چروک های صورت بسیار موثر واقع شده، سفیده تخم مرغ است. شما می توانید روزانه مقداری سفیده تخم مرخ بر روی لبخند خود بمالید و بعد از 10 الی 20 دقیقه پوستتان را بشویید. اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید باید صبور باشید و با پشتکار هر روز این کار را انجام دهید.

ماسک سفیده تخم مرغ

ماساژ صورتش با روغن زیتون یا روغن بادام

 برای انجام این کار ابتدا باید صورت خود را کاملا پاک کنید تا هیچ گونه لوازم آرایشی روی آن نباشد، سپس صورت را با آب و پاک کننده های مناسب شسته و خشک کنید و بعد از آن قبل از اینکه به خواب بروید با استفاده از روغن زیتون زیتون یا روغن بادام قسمت خط اخم، پیشانی، کنار و زیر چشم های خود را ماساژ دهید. با استفاده از این  روش شما می توانید صورت خود را از شر چروک ها رها کنید. بهترین  زمان بندی برای این  روش یک شب در میان است و یک  قاشف چایخوری روغن برای این ماساژ کافی است.

روغن زیتون خط اخم

استفاده از عسل برای از بین بردن خط اخم

شما می توانید دو مرتبه درهفته، قبل از خواب، مقدار کمی عسل بر روی خط اخم خود بمالید و صبح با آب ولر صورت خود را بشویید .

عسل تازه

رطوبت پوست خود را حفظ کنید

یکی از مواردی که باعث می شود چین چروک ها روی صورت شما زود تر از معمول بوجود بیایند، خشک بودن پوست شماست.  استفاده از روغن بادام و روغن نارگیل روی خط اخم و مساژ دادن این قسمت باعث می شود که رطوبت این قسمت تامین شود و کم کم چروک های صورت شما از بین بروند.

آبرسانی پوست صورت مردان

سبک زندگی سالم تری انتخاب کنید

استرس زیاد، شب بیداری های زیاد و استرس بیش از حد می توانند به  راحتی با تبدیل کردن شما به یک  آدم اخمو، خط اخم ماندگاری برای شما به یادگار بزارند و از طرفی سیستم تغذیه پوست شما را از بین ببرند. شما باید سعی کنید عادات بد خود را با عادت های خوب جایگزین کنید، همچنین سعی کنید که مراقبت از پوست خود را در برنامه روزانه خود جا بدهید.

 سبزیجات و میوه جات رژیمی

ماساژ روغن نارگیل

مساژ دادن قسمت خط اخم  با روغن نارگیل یا ترکیب روغن نارگیل و سفیده تخم مرغ می تواند به ترمیم پوست شما و از بین بردن خط اخم کمک کند.

 روغن نارگیل طبیعی

استفاده از روغن کرچک

یکی از بهترین  راه ها برای از بین بردن خط اخم این است که مقداری روغن کرچک روی قسمت مورد بمالید و چند دقیقه آنرا ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود، سپس بگذارید تا 24 ساعت روی صورتتان بماند.

 روغن کرچک

ترمیم خط اخم  با استفاده از ماسک موز

شما می تواین با مخلوط کردن کمی موز رسیده، آووکادو و عسل را با هم ترکیب کنید، و به از آن به عنوان یک  ماسک روی خط اخم خود استفاده کنید و بعد از 15 تا 20 دقیه آنرا بشویید

 ماسک موز برای خط اخم

استفاده از الوئه ورا

در این روش آلوئه ورا را با سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و به مدت 10 دفیفه روی پوست او بگذارید و سپس آنرا بشویید

برای از بین بردن چین و چروک های روی پیشانی و خط اخم ، آلوئه ورا را با سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و سس مخلوط به دست آمده را روی پیشانی اعمال کنید. و بعد از 10 دقیقه با آب بشویید.

 آلوئه ورا

مصرف زنجبیل به صورت روزانه

برای این کار شما می توانید یک تکه زنجبیل را با یک قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید، و همراه صبحانه بخورید. همچنین می توانید از دمنوش زنجبیل در طول روز استفاده کنید.

 رنجبیل

استفاده از شیر

شما می توانید یک پنبه یا پارچه را در شیر قرار دهید تا خیس بخورد و سپس روی خط اخم خود قرار دهید، همچنین با استفاده از یک قاشق چایخوری شیر و مقدار کمی زردچوبه شما می توانید یک ماسک برای از بین بردن خط اخم خود درست کنید و آنرا به مدت 15 دقیقه ر و صورت خود قرار دهید.

 شیر خوراکی نوشیدنی

 از بین بردن خط اخم بوسیله لیمو وآووکادو

در این روش شما می توانید با استفاده از ترکیب آب لیمو و آووکادو یک ماسک تهیه می کنید و به  مدت 20 تا 30 دقیقه روی صورت خودتان قرار دهید و بعد از شستن صورت آن قسمت را را به آرامی با یخ ماساژ دهید

آووکادو و لیمو 

استفاده از کلم

شما می توانید آب کلم را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی خط اخم خود بمالید و سپس با آب صورت خود را بشویید.

 کلم برای خط اخم

استفاده از زرد چوبه

در این روش شما زروچوبه را با آب شکر مخلوط می کنید و روی قسمت خط اخم می گذارید و صبر میکنید تا این ماسک  به طور کامل خشک شود و سپس آنرا بشویید.

 زردچوبه

استفاده از آب انار برای رفع خط اخم

یکی دیگر از مواد ارگانیک که می تواند برای شما بسیار مفید باشد نوشیدن روزانه یک لیوان انار است. همچنین می توانید آب انار را روی  خط پیشانی خود بمالید، کمی صبر کنید و سپس آن قسمت را شسته و از مرطوب کننده های ماسب برای آن قسمت استفاده کنید.

 آب انار برای خط اخم

روش ها مدرن و جدید از بین  بردن خط اخم

 

از بین بردن خط اخم با استفاده از بوتاکس

یکی از روش های پرطرف دار این روزها برای از بین بردن خط اخم تزریق بوتاکس است، این  روش به دلیل به  صرفه بودن، نتیجه دهی بالا و راحت بودن اجرا ممکن است ولی جالبتر از همه این  است که زمان نتیجه  دهی این روش بسیار پایین است.

 شما می توانید با دیدن قبل و بعد از بوتاکس نتیجه تزریق بوتاکس انجام شده زیر نظر دکتر مرجان حداد را مشاهده کنید. همچنین شما می توانید برای اطلاع بیشتر در مورد این  روش  مطالب زیر را مطالعه کنید.

 بوتاکس خط اخم

تزریق ژل  یا فیلر

شما با تزریق ژل فضاهای خالی بوجود آمده روی پوست را پر می کنید و به این  صورت است که چروک ها را در یک چشم به هم زدن از بین می برد ، از آنجا که کلینیک پوست و مو دکتر مرجان حداد بهترین گزینه برای تزریق ژل یا فیلر است، منابع اطلاعاتی که در این مورد برای شما داریم حاصل یک عمر تجربه و فالیت است،

بعد از تزریق ژل چه نکاتی را باید رعایت کرد

مراقبت های بعد از تزریق ژل

موارد منع تزریق ژل چیست؟

تزریق ژل خط اخم

استفاده از میکرونیدلینگ

در این  روش با اسفتاد از غلطک هایی که روی آنها سوزن هایی با تعداد بالا قرار دارد، لایه زیرن پوست شما را تحریک می کنند و به این وسیله سیستم ایمنی بدن شما برای تولید کلاژن و الاستین آماده می شود و پوست شما جوان، شاداب سفت و بدون چروک می شود.

 

استفاده از لیزر RF فرکشنال

در این روش با استفاده از اشعه لیزر عمق مشخصی از پوست شما را هدف می گیرند و به آن آسیب های جزئی می رسانند تا سیستم کلاژن سازی فعال شده و بدن به صورت اتوماتیک بازسازی کند.

امیدوارم که از این مقاله در کلینیک پوست و مو دکتر مرجان حداد لذت برده باشید و راه حل مناسب خود برای از بین بردن خط اخم را یافته باشید.

در صورتی که سوالی در این زمینه برای شما پیش آمده است، خوشحال می شویم که پاسخگوی شما باشیم: 09026553928 و 03136281305

نوشتن دیدگاه