اصفهان، خیابان توحید میانی، بالای داروخانه دی، ساختمان پزشکی توحید

09026553928

031-36281305

PRP چیست؟

شاید امروز که در آینه نگاه کردید متوجه شدید که مقداری از شادابی و جوانی پوست صورتتان از بین رفته است. یا بر اثر استرس و آلودگی‌های محیطی، کمی چهره‌تان افسرده و پژمرده به نظر می رسد. چندین روش برای جوانسازی پوست وجود دارد، از روش ها و درمان‌های خانگی تا خدمات تخصصی که پزشکان پوست در کلینیک انجام می‌دهند، هر کدام تا اندازه‌ای جوانی و زیبایی را به پوست شما بر می‌گردانند.

در بین روش‌های تخصصی که در کلینیک های پوست انجام می‌شود، می‌توان به تزریق ژل ، فیلر و یا تزریق چربی طبیعی، اشاره کرد. یک روش دیگر هم وجود دارد که نسبت به روش‌های دیگر کمی جدید تر است. نام این روش PRP است. که با استفاده از پلاسمای غنی شده از پلاکت به جوانسازی پوست کمک کرده و به رشد سلول‌های پوستی به شکل طبیعی‌تر کمک می کند. با این مطلب همراه باشید تا درباره PRP صحبت کنیم.

PRP چیست؟

اگر بخواهیم دقیق‌تر عملکرد (PRP(platelet-rich plasma برای جوانسازی را توضیح دهیم باید بگوییم که پزشکان در این روش پلاسما را که قسمتی از خون است جدا می‌کنند، پلاسما همان قسمتی از خون است که در آن پلاکت ها و پروتیین‌های مربوط به بازسازی در وجود دارد. پزشکان پلاسما را از خون جدا می‌کنند و آن را با پلاکت‌های بیشتر، غلیظ و غنی می‌نمایند. البته نتیجه و میزان تاثیر این روش به شکل صد در صد ثابت نشده است چون این جوانسازی و ترمیم پوست در افراد مختلف است و در واقع تا مراحلی از کار را انسان می‌تواند دخالت کند و بقیه مراحل باید به صورت طبیعی پیش بروند. سازمان داروی امریکا این روش را تایید نکرده است چون نتایج آن به صورت قطعی مشخص نشده است ولی ضرری نیز گزارش نشده، همچنان که بسیاری از افراد مشهور در هالیوود از این روش درمانی استفاده کرده‌اند.

 پلاسمانی غنی شده از پلاکت

آیا تنها کاربرد PRP، جوانسازی پوست است؟

باید بگوییم که خیر اینطور نیست. روش PRP روش جدیدی است و همچنان تحقیقات و آزمایش‌ها برای نتایج و کاربرد‌های مختلف با این روش در حال انجام است. غیر از زیبا و جوانسازی پوست در مواردی دیگر PRP امتحان شده است. چون همان طور که گفتیم پلاسمای غنی شده به ترمیم طبیعی بافت‌های بدن کمک می‌کند و حتی آنها را تسریع می‌بخشد. با این حساب احتمالا می توانید حدس بزنید که از این روش نوین برای درمان انواع بیماری‌ها می‌توان استفاده کرد:

بعضی از قسمت‌های بدن را نمی‌توان با استفاده از جراحی، ترمیم کرد یا اینکه ممکن است این جراحی‌ها بسیار ریسک پذیر باشند در اینجا PRP می تواند یک روش کم خطر باشد که به طور طبیعی به بهبود و بازسازی بافت کمک کند برای مثال پارگی تاندون‌ها یکی از جاهایی است که اخیرا پزشکان با PRP، بافت‌ها را ترمیم کرده‌اند.

یکی دیگر از کاربرد‌های PRP درمان ریزش مو است. در این روش پلاسمای غنی شده یا همان PRP را به پوست سر تزریق می کنند و به این شکل از ریزش مو جلوگیری کرده و همچنین رشد و روییدن مو‌ها تا حدی بیشتر می‌شود. باید بگوییم یکی از درمان هایی که نتایج مثبت بسیاری داشته درمان ریزش مو بوسیله PRP بوده است.

کاربرد بعدی PRP در عمل‌های جراحی است. برای مثال وقتی روی ستون فقرات جراحی انجام می شود، جراحت و بریدگی بعد از عمل که فقط آن جای برش نیست بلکه لایه‌های زیری پوست تا چند سانتیمتر بریده شده‌اند که پزشکان با تزریق PRP در این نواحی، به بهبودی سریعتر بیمار کمک می کنند.

آیا تزریق PRP عوارض جانبی دارد؟

همان طور که گفتیم در روش PRP، پلاسما از خون خود بیمار استخراج می‌شود پس اثرات حساسیت‌زا و یا عوارض خاصی ندارد ولی مانند هر تزریق دیگری، عوارض محدودی نیز دارد. برای مثال درد در نواحی که تزریق انجام شده است، همچنین احتمال آسیب به بافت‌ها و عصب‌های نواحی تزریق وجود دارد که اگر نزد یک پزشک معتبر و با تجریه این تزریق را انجام دهید این ریسک‌ها پایین‌تر می‌آیند.

خون و پلاسما

قبل و بعد و هنگام تزریق PRP، باید چه آمادگی‌هایی داشته باشیم؟

اگر فکر می‌کنید تحمل درد تزریق برای شما سخت است بهتر است ۱۵ دقیقه زودتر در کلینیک حضور داشته باشید تا پزشک در نواحی تزریق از کرم‌ها و پماد‌های بی حسی استفاده کند.
در هنگام انجام تزریق هم مقداری خون از شما گرفته می شود که اندازه آن بسیاری کم می‌باشد و سپس در دستگاه مخصوص پلاسما از خون جدا می شود. بعد پزشک این پلاسما را در نواحی مورد نظر تزریق می‌کند، بهرحال ممکن است کمی درد حین تزریق داشته باشید. کمی تحمل به خرج دهید تا پزشک به بهترین شکل ممکن کار را انجام دهد.
بعد از انجام تزریق PRP، نیاز به مراقبت خاصی نیست و شما می‌توانید به فعالیت عادی خود ادامه دهید. البته اگر هم مشکلی برایتان پیش آمد، حتما به پزشکتان مراجعه کنید.

تزریق پی ار پی

چه زمانی تاثیرات PRP مشخص می شود؟

بعد از تزریق که هیچ تغییر خاصی مشاهده نمی‌کنید و لی بعد از گذشت چند هفته و حداکثر دو ماه، شاهد تاثیرات مثبت PRP خواهید بود.

برای اطلاعات و مشاوره تخصصی می‌توانید به کلینیک پوست و موی دکتر مرجان حداد مراجعه کنید و یا با شماره ۰۳۱۳۶۲۸۱۳۰۵ تماس بگیرید

نوشتن دیدگاه